Úvod > Architektonické památky > Kozlov - sousoší Nejsvětější Trojice
Kozlov - sousoší Nejsvětější Trojice
Pozdně barokní sousoší Nejsvětější Trojice z roku 1772 stávalo u přístupového schodiště ke kostelu Nanebevzetí Panny Marie na návrší v západní části obce Kozlov (Kosslau). Na protilehlé straně schodiště stávala socha sv. Mořice. Po roce 1945 však přestala být plastika udržována a postupně chátrala. Někdy na počátku 60. let 20. století bylo nakonec zchátralé vrcholové sousoší přeneseno do depozitáře žlutického muzea. U zchátralého schodiště se dnes nachází pouze spodní část podstavce.
Objekt: pozdně barokní figurální plastika na podstavci
Typologie: kamenosochařské památky
Kategorie: architektonické památky
Obec: Kozlov (Koßlau)
Okres: Karlovy Vary
Poloha: u schodiště u kostela Nanebevzetí Panny Marie v západní části obce
GPS: 50°6'26.544"N, 13°1'31.652"E
Období vzniku: 1772
Architekt: neznámý
Materiál: pískovec
Období devastace: po roce 1945
Stav: v depozitáři
Přístupnost: otevírací hodiny
Historie objektu
Pozdně barokní sousoší Nejsvětější Trojice od neznámého autora bylo postaveno v roce 1772 po levé straně u paty kamenného přístupového schodiště se žulovými stupni při bráně, prolomené ve východní ohradní zdi bývalého hřbitova u farního kostela Nanebevzetí Panny Marie na návrší v západní části obce Kozlov (Kosslau). Na protilehlé straně schodiště stávala na nižším podstavci protějšková pozdně barokní socha sv. Mořice ze stejné doby.
Po nuceném vysídlení německého obyvatelstva na konci druhé světové války však přestala být plastika udržována a postupně chátrala. Někdy na počátku šedesátých let 20. století, jistě před rokem 1966, bylo nakonec zchátralé sousoší Nejsvětější Trojice sneseno, vrcholová plastika umístěna do depozitáře žlutického muzea a podstavec složen v zahradě u farního kostela sv. Petra a Pavla ve Žluticích. Dnes u zdevastovaného schodiště pod kostelem zůstává pouze spodní pískovcový sokl trojbokého podstavce se železným trnem na horní ploše.
Popis objektu
Pískovcové pozdně barokní sousoší Nejsvětější Trojice ikonografického typu Gnadenstuhl (Trůn milosti) na trojbokém podstavci. Vrcholová figurální plastika představuje Boha Otce s plnovousem, sedícího na trůnu neseném na oblacích. Bůh Otec, oděný v dlouhém plášti, bosý, s vysokou korunou na hlavě, před sebou v klíně držel oběma rukama jednoduchý kříž latinského tvaru s plastickým reliéfem Ukřižovaného Ježíše Krista, představujícího Boha Syna. Na horním rameni kříže je situována plastická stylizovaná tabulka s nápisem „INRI“ (zkratka latinských slov Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum, česky Ježíš Nazaretský, král židovský). U paty sousoší se na přední straně plastických stylizovaných nebes vznášela holubice s roztaženými křídly, symbol Ducha svatého. Základnu plastiky tvořila nízká hranolová podesta.
Vrcholové sousoší bylo umístěno na vrcholu vysokého pískovcového trojbokého podstavce se zkosenými hranami, horní vynesenou profilovanou krycí deskou a profilovanou patkou. Stěny podstavce byly zdobeny jednoduchými obdélnými rámci s projmutými středy kratších stran. V rámci na přední straně podstavce je vysekán dnes již nečitelný věnovací nápis a datace „1772“. Spodní část podstavce tvořil dosud dochovaný trojboký sokl se zkosenými hranami. Podstavec, nakoso postavený k pilíři zábradlí kamenného schodiště, býval postaven na kamenném stupni.
Fotodokumentace
Použitá literatura
Hrabcová, H.-Štochl, V.-Hron, M.-Fiala, J.-Kasalová, Š. 2008 : Stavebně historický průzkum - Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Kozlově, Rokycany
Poche, E. a kol. 1978 : Umělecké památky Čech 2 (K-O), Praha, 127
Träger, G. 1993 : Denkmäler im Egerland. Kreis Luditz, Eichstätt, 103